INTEGRAGIJA GLOBE PROGRAMA U OBRAZOVNI SUSTAV CRNE GORE
U Zavodu za školstvo Podgorica 23. i 24. lipnja 2025. godine održan je seminar „Integracija GLOBE programa u obrazovni sustav Crne Gore“.
GLOBE trening su vodili dugogodišnji i iskusni treneri GLOBE programa – Tamara Banović i Ivica Štrbac, koji su kroz praktičan i interaktivan pristup uveli nastavnike Crne Gore u metode i korištenje instrumenata i opreme za provođenje GLOBE aktivnosti u školama. Seminar je obuhvaćao teorijski i praktični rad na protokolima: atmosfera, vode, tla i biometrija.
Seminar su organizirale nacionalne koordinatorice za provođenje GLOBE programa u Crnoj Gori Milodarka Vukašinović iz Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija i Nevena Čabrilo iz Zavoda za školstvo. Prisustvovalo je ukupno 27 nastavnika i nastavnica iz škola koje su uključene u GLOBE program.






Tekst pripremio: Ivica Štrbac
FINANCIRANJE PROJEKTA U SKLOPU IZVANNASTAVNIH AKTIVNOSTI 2024./25.
ISTRAŽIMO PROŠLOST, OBLIKUJMO BUDUĆNOST: OMIŠ – JUČER DANAS SUTRA
Projekt je financiran s 2.000, 00 € od strane MZOM
Trajanje projekta: 1. siječnja 2025. – 31. kolovoza 2025.
Koordinator projekta: Tamara Banović
Suradnici na projektu: Ivica Štrbac, Ivana Rubić, Daniela Crnković i Julija Tomasović
Sažetak projekta
U školskoj godini 2024./25. u OŠ Josip Pupačić u Omišu uvodi se izvannastavna aktivnost Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene. Unutar izvannastavne aktivnosti planira se provedba projekta pod nazivom Istražimo prošlost, oblikujmo budućnost: Omiš – jučer, danas, sutra. Cilj projekta je inovativnim pristupom koji uključuje korištenje naprednih tehnologija poput umjetne inteligencije i virtualne stvarnosti istražiti povijest lokalne sredine, uočiti ekološke probleme današnjice te predložiti viziju Omiša kao pametnog i održivog grada budućnosti. Rezultati projekta će biti prezentirani u obliku filma, koji će se gledati kroz VR naočale, a bit će iskorišten kao alat za promociju Omiša u turističke i ekološke svrhe.
Cilj projekta
Cilj ovoga projekta je pružiti potporu visokomotiviranoj djeci i mladima u interdisciplinarnom području rješavanja problema koje uočavaju u svom bližem okolišu. Cilj je u rješavanju problema koristiti digitalne alate, alate umjetne inteligencije i proširene stvarnosti (VR). Program usmjeren na uočavanje i rješavanje problema, istraživački i praktični rad, pruža djeci i mladima priliku za samostalnost, ali i suradnju pri razmatranju životno važnih izazova, čime oni usvajaju ne samo brojne kompetencije potrebne za cjeloživotni razvoj i učenje, nego i vrijednosti i stavove važne za društvo u cjelini te im se na taj način razvija kreativnost i inovativnost. Osvješćivanjem važnosti djelovanja po pitanju zaštite okoliša, održivoga razvoja, zaštite okoliša i ekologije danas, stvaramo aktivne građane spremne djelovati za zajednicu sutra. Također, projekt ima za cilj razviti kompetencije za samostalnu, odgovornu, učinkovitu i primjerenu uporabu umjetne inteligencije i tehnologija, razumjeti što je umjetna inteligencija, kako funkcionira i gdje se upotrebljava u svakodnevnom životu, omogućiti učenicima korištenje alata koji se temelje na AI kroz različite medije razvijanje etičke stavove o primjeni AI u stvaralaštvu te prednostima i nedostacima korištenja umjetne inteligencije, razvijati računalno razmišljanje i vještinu programiranja, posebno u kontekstu razvoja aplikacija koje upotrebljavaju umjetnu inteligenciju.
Trajanje projekta
Planirano trajanje projekta je do 30. lipnja 2025. Projekt će se razvijati u tri faze:
- faza: Omiš – jučer
Učenici će istražiti povijest grada Omiša kroz 20. stoljeće, koristeći anketne upitnike koje će provesti među lokalnim stanovništvom te pregledavajući stare fotografije i istražujući povijesne izvore. Fokus će biti na širenju grada, industrijalizaciji, demografiji, slobodnom vremenu stanovnika, te razvoju turizma i sporta tijekom vremena (od rujna do kraja prosinca 2024.).
- faza: Omiš – danas
Kroz istraživanje klimatskih promjena, učenici će istraživati kao boja fasade utječe na njeno zagrijavanje, analizirat će pojavnost urbanih toplinskih otoka te utjecaj zelenih površina na temperaturu lokalnog područja. Metodom istraživanja, učenici će kartirati stambene objekte prema boji fasada, te procijeniti zeleni potencijal grada kroz obnovljive izvore energije poput solarnih panela i zelenih krovova. Ova tema će također uključiti ekološke izazove poput zbrinjavanja otpada i reciklaže (od početka do kraja trajanja projekta, rujan 2024. – lipanj 2025.).
- faza: Omiš – sutra
Učenici će zamisliti i kreirati budućnost grada primjenom novih tehnologija i umjetne inteligencije kreirajući vizije Omiša kao pametnog i održivog grada budućnosti (od siječnja do lipnja 2025.).
- faza: Josip Pupačić u digitalnom dobu
Naša škola s ponosom nosi ime hrvatskog pjesnika Josipa Bepa Pupačića te smo ovim projektom oživiti njegov lik i djelo koristeći alate umjetne inteligencije i virtualne stvarnosti (travanj i svibanj 2025., te prezentacija rada u pjesnikovom rodnom Slimenu na dan njegove pogibije koji je ujedno i Dan škole, 23. svibnja 2025.)
Planiranje projekta: aktivnosti i metode
1. Priprema i formiranje tima
- Predstavljanje projekta i poziv učenicima na prijavu na pojedine aktivnosti putem motivacijskog pisma.
- Izbor učenika na temelju kreativnosti i interesa za projektne teme.
- Formiranje radnih grupa prema interesima učenika.
- Radionica uvoda u projekt: upoznavanje s ciljevima, metodologijom i alatima poput anketa, umjetne inteligencije i VR tehnologije.
- Uspostava kontakta s vanjskim partnerima – Centrom izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije, Turistička zajednica Omiša i komunalno poduzeće Peovica, učenike ostalih škola u Hrvatskoj koje su uključene u INA Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene te dogovor oko suradnje i tehničke pomoći.
2. Istraživanje prošlosti Omiša (“Omiš – jučer”)
- Istraživanje povijesti Omiša kroz anketiranje starijih stanovnika (bake, djedovi, starosjedioci).
- Prikupljanje i analiza starih fotografija, karti i literature o razvoju grada kroz 20. stoljeće.
- Radionice o povijesnim metodama istraživanja, s naglaskom na arhivske izvore i oralnu povijest.
- Prikupljene informacije bit će temelj za usporedbu prošlog i sadašnjeg stanja, ključno za kasniju fazu “Omiš – danas”.
- Stvaranje baze podataka o povijesti grada može poslužiti kao vrijedan resurs za buduće generacije i promicanje kulturne baštine.
3. Istraživanje klimatskih promjena (“Omiš – danas”)
- Mjerenje temperature zraka i temperature različito obojenih dijelova fasada u različitim dijelovima grada.
- Analiza boje fasada, zelenih površina i njihov utjecaj na temperature (efekt urbanih toplinskih otoka).
- Korištenje GIS tehnologije za izradu karata koje prikazuju urbane promjene i zone topline.
- Istraživanje korištenja obnovljivih izvora energije (solarni paneli, zeleni krovovi).
- Suradnja s komunalnim poduzećem Peovica oko problematike zbrinjavanja otpada i reciklaže.
- Edukacija učenika o ekološkim temama i održivom urbanom planiranju kroz interaktivne radionice i terenske izlete.
4. Vizija budućnosti Omiša (“Omiš – sutra”)
- Radionice s učenicima na temu pametnih gradova i održivog razvoja, uz korištenje tehnologija poput umjetne inteligencije.
- Korištenje alata umjetne inteligencije za simulaciju potencijalnih rješenja za urbane probleme, poput energetske učinkovitosti, ekološke infrastrukture i pametnog upravljanja resursima.
- Izrada prijedloga za budući izgled Omiša kao pametnog grada, uključujući rješenja za smanjenje onečišćenja, povećanje zelenih površina i implementaciju novih tehnologija.
5. Umjetna inteligencija i virtualna stvarnost
-
- Interaktivne radionice – Učenici sudjeluju u radionicama gdje kroz primjere i simulacije istražuju osnove umjetne inteligencije, kao što su prepoznavanje slika, glasovna asistentica ili chatbotove.
- Praktične vježbe programiranja – Kroz upotrebu jednostavnih programskih jezika i AI platformi, učenici sami kreiraju osnovne AI modele, poput sustava za klasifikaciju ili prepoznavanje obrazaca. Također programiraju Huksley lens kameru koja radi po principu umjetne inteligencije.
- Projektni zadaci – Učenici rade u grupama na projektima koji uključuju razvoj AI rješenja za stvarne probleme (npr. pametne kuće, predikcija vremena ili analiza podataka).
- Gostujuća predavanja / Video predavanja – Stručnjaci iz AI industrije mogu održavati predavanja i razgovore o stvarnim primjenama umjetne inteligencije i izazovima s kojima se susreću.
- Etika i AI rasprave – Učenici sudjeluju u raspravama o etičkim pitanjima povezanima s razvojem i upotrebom umjetne inteligencije, kao što su privatnost, sigurnost i utjecaj na zapošljavanje. Raspravi će prethoditi video predavanje ili uživo predavanje.
6. Izrada promo filma i VR sadržaja
- Montaža promo filma koji će prezentirati prošlost, sadašnjost i budućnost Omiša uz upotrebu VR tehnologije.
- Integracija prikupljenih podataka i vizija u VR format kako bi gledatelji mogli doživjeti budućnost grada u virtualnoj stvarnosti.
- Svi prethodni podaci i istraživanja bit će uključeni u promo film i VR sadržaj koji će sintetizirati rad učenika kroz cijeli projekt.
- Film i VR sadržaj koristit će se za turističku promociju grada te će omogućiti širu primjenu tehnologije u prezentaciji kulturne i povijesne baštine.
7. Josip Pupačić u digitalnom dobu
- Skripting: Koristiti AI za generiranje scenarija koji obuhvaća biografiju, stil i ključne teme Pupačićevog rada. Koristeći AI istražit ćemo i strukturirati informacije.
- Vizualizacija: Pomoću AI alata stvorit ćemo vizuale koji prikazuju Pupačićevo doba, slike iz njegovih pjesama ili inspirativne pejzaže. Alati poput DALL-E mogu generirati slike temeljem opisa. Učenici će pomoću AI alata stvarati pjesničke slike iz Pupačićeve poezije.
- Poezija u pokretu: Učenici će oblikovati animirani video koji oživljava stihove Pupačića, s vizualnim prikazima Omiša i prirode koja ga je inspirirala. AI alati će pomoći u generiranju animacija grada i pjesničkih slika.
- Simulirani razgovor:Pomoću AI generirat ćemo glas Josipa Pupačića i animaciju koja će prikazivati slike današnjeg Omiša. Koristeći AI tehnologiju oživjet ćemo Pupačićev lik na bitnim lokalitetima našega grada Omiša, video bit će popraćene generiranim glasom pjesnika.
8. Prezentacija rezultata i završna evaluacija
- Javna prezentacija rezultata projekta za lokalnu zajednicu.
- Javna prezentacija rezultata projekta na Festivalu izvrsnosti
Prikaz promo filma i VR sadržaja na javnim događanjima i predstavljanjima škole.
Opis korisnika uključenih u projekt
Korisnici uključeni u ovaj projekt su učenici sedmih i osmih razreda OŠ Josip Pupačić iz Omiša (oko 60 učenika) koji su odabrali CARNETOV program Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene za izvannastavnu aktivnost u 2024./25. školskoj godini. Sudjelovanje u projektu omogućit će učenicima i njihovim mentorima razvoj širokog spektra kompetencija, od znanja u području održivog razvoja i ekologije do vještina u planiranju i provedbi projekata, prezentacijskim sposobnostima, kreativnosti i inovativnosti.
Provedene aktivnosti – poveznica
Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 31. svibnja 2025.
FINANCIRANJE PROJEKTA U RADU S DAROVITIM UČENICIMA 2024./25.
GLOBE OMIŠ – REGIONALNI CENTAR PLAVOG OBRAZOVANJA

Projekt je financiran s 4.000, 00 € od strane MZOM
Trajanje projekta: 1. siječnja 2025. – 31. kolovoza 2025.
Koordinator projekta: Tamara Banović
Suradnici na projektu: Ivica Štrbac, Marina Fistanić, Martina Milina, Ivana Zemunik, Sanja Pešić
Aktivnosti koje se provede u projektu možete pratiti na poveznici – poveznica
Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 31. svibnja 2025.
PROJEKT RAST
Izvannastavni program CI SDŽ: RAST
Naziv projekta: Omiš – jučer, danas, sutra
Školski koordinator: Ivica Štrbac prof. geografije i povijesti
Učitelji koji sudjeluju u projektu:
- Tamara Banović, prof. biologije i kemije
UVOD:
Program RAST je namijenjen učenicima koji pokazuju interes za biologiju, kemiju, fiziku, ali i ekologiju, zaštitu okoliša, klimatske promjene, održivi razvoj, uz malo poduzetničkog duha, informatičke pismenosti, želje za znanstveno-istraživačkim radom, kreativnosti i inovativnosti.
Osmišljen je kao niz projekata koje će učenici provoditi u svojoj sredini, na način da će sami izabrati temu i cilj projekta – izazova u svojoj okolini, a kroz projekt raditi na smišljanju i provedbi rješenja za postavljeni izazov.
Program je orijentiran na razvoj interesa djece i mladih u području ekologije, zaštite okoliša, klimatskih promjena i održivog razvoja, kao i na razvijanje kreativnosti i inovativnosti te suradničkih, istraživačkih, poduzetničkih i informatičkih vještina.
Cilj programa je razvoj sustava podrške potencijalno darovitoj djeci i mladima u području ekologije, zaštite okoliša, klimatskih promjena i održivog razvoja.
Kroz RAST korake učenici bi trebali:
R – razlučiti što je problem kojim se u projektu žele baviti
A – analizirati što se može učiniti, pronaći primjere rješenja sličnog problema, utvrditi koje je rješenje primjenjivo na problem koji su identificirali, istražiti tko im pri tome može pomoći, tko ih može financirati, kome se mogu obratiti…
S – smisliti projekt rješenja problema koji su odabrali – kroz koji vremenski period, tko, na koji način će sudjelovati u njihovom projektu
T – provesti u djelo svoj plan, odnosno testirati svoje ideje u stvarnom svijetu i pokušati riješiti postavljeni problem izradom modela.
PLAN RADA – PRIJAVA PROJEKTNE DOKUMENTACIJE:
Projekt Omiš – jučer, danas, sutra inovativno pristupa istraživanju lokalne povijesti, ekologije i budućnosti korištenjem suvremenih alata, poput umjetne inteligencije, VR tehnologije i istraživačkih metoda koje uključuju analizu urbanih i klimatskih promjena.
Omiš – jučer: Učenici će istražiti povijest Omiša kroz 20. stoljeće koristeći anketne upitnike koje će provesti među lokalnim stanovništvom, pregledavajući stare fotografije i istražujući povijesne izvore. Fokus će biti na širenju grada, industrijalizaciji, demografiji, slobodnom vremenu stanovnika, te razvoju turizma i sporta tijekom vremena.
Omiš – danas: Kroz istraživanje klimatskih promjena, učenici će analizirati urbane otoke topline, boje fasada, utjecaj zelenih površina na temperaturu lokalnog područja i obnovljive energije u gradu. Metodom istraživanja, učenici će kartirati zgrade prema boji fasada, te procijeniti zeleni potencijal grada kroz obnovljive izvore energije poput solarnih panela i zelenih krovova. Ova tema će također uključiti ekološke izazove poput zbrinjavanja otpada i reciklaže.
Omiš – sutra: Učenici će zamisliti budućnost grada primjenom novih tehnologija i umjetne inteligencije, kreirajući vizije Omiša kao pametnog i održivog grada budućnosti.
Rezultati projekta će biti prezentirani u obliku promo filma, koji će se gledati uz pomoć VR naočala. Tijekom projekta planira se suradnju s Turističkom zajednicom grada Omiša i komunalnim poduzećem Peovica i MZOM kroz financiranje INA u školama, a završni proizvod bit će alat za promociju Omiša u turističke i ekološke svrhe.
Plan aktivnosti
Prvi mjesec – Priprema i formiranje tima
- Promocija projekta i poziv učenicima na prijavu putem motivacijskog pisma
- Izbor učenika na temelju kreativnosti i interesa za projektne teme
- Formiranje radnih grupa prema interesima učenika
- Radionica uvoda u projekt: upoznavanje s ciljevima, metodologijom i alatima poput anketa, umjetne inteligencije i VR tehnologije
- Uspostava kontakta s vanjskim partnerima – Turistička zajednica Omiša i komunalno poduzeće Peovica – te dogovor oko suradnje i tehničke pomoći
Drugi mjesec – Istraživanje prošlosti Omiša (“Omiš – jučer”)
- Istraživanje povijesti Omiša kroz anketiranje starijih stanovnika (bake, djedovi, starosjedioci)
- Prikupljanje i analiza starih fotografija, karti i literature o razvoju grada kroz 20. stoljeće
- Radionice o povijesnim metodama istraživanja, s naglaskom na arhivske izvore i oralnu povijest
- Prikupljene informacije bit će temelj za usporedbu prošlog i sadašnjeg stanja, ključno za kasniju fazu “Omiš – danas”
- Stvaranje baze podataka o povijesti grada može poslužiti kao vrijedan resurs za buduće generacije i promicanje kulturne baštine
Treći mjesec – Istraživanje klimatskih promjena (“Omiš – danas”)
- Mjerenje temperature zraka i temperature fasada u različitim dijelovima grada
- Analiza boje fasada, zelenih površina i njihov utjecaj na temperature (efekt urbanih toplinskih otoka)
- Korištenje GIS tehnologije za izradu karata koje prikazuju urbane promjene i zone topline
- Istraživanje korištenja obnovljivih izvora energije (solarni paneli, zeleni krovovi)
- Suradnja s komunalnim poduzećem Peovica oko problematike zbrinjavanja otpada i reciklaže
- Edukacija učenika o ekološkim temama i održivom urbanom planiranju kroz interaktivne radionice i terenske izlete
Četvrti mjesec – Vizija budućnosti Omiša (“Omiš – sutra”)
- Radionice s učenicima na temu pametnih gradova i održivog razvoja, uz korištenje tehnologija poput umjetne inteligencije
- Korištenje alata umjetne inteligencije za simulaciju potencijalnih rješenja za urbane probleme, poput energetske učinkovitosti, ekološke infrastrukture i pametnog upravljanja resursima
- Izrada prijedloga za budući izgled Omiša kao pametnog grada, uključujući rješenja za smanjenje onečišćenja, povećanje zelenih površina i implementaciju novih tehnologija
Peti mjesec – Izrada promo filma i VR sadržaja
- Montaža promo filma koji će prezentirati prošlost, sadašnjost i budućnost Omiša uz upotrebu VR tehnologije
- Integracija prikupljenih podataka i vizija u VR format kako bi gledatelji mogli doživjeti budućnost grada u virtualnoj stvarnosti
- Svi prethodni podaci i istraživanja bit će uključeni u promo film i VR sadržaj koji će sintetizirati rad učenika kroz cijeli projekt
- Film i VR sadržaj koristit će se za turističku promociju grada te će omogućiti širu primjenu tehnologije u prezentaciji kulturne i povijesne baštine
Šesti mjesec – Prezentacija rezultata i završna evaluacija
- Aktivnosti:
- Javna prezentacija rezultata projekta za lokalnu zajednicu
- Javna prezentacija rezultata projekta na Festivalu izvrsnosti
- Prikaz promo filma i VR sadržaja na javnim događanjima i predstavljanjima
Razvoj kompetencija
Sudjelovanje u projektu Omiš – jučer, danas, sutra omogućit će učenicima i djelatnicima razvoj širokog spektra kompetencija, od znanja u području održivog razvoja i ekologije do vještina u planiranju i provedbi projekata, prezentacijskim sposobnostima, kreativnosti i inovativnosti.
Kroz ovaj projekt učenici će razvijati transverzalne vještine (poznate i pod imenima: prenosive vještine, vještine 21. stoljeća, ‘soft’ vještine ili društvene vještine) koje obuhvaćaju širok raspon vještina koje nadilaze granice pojedinih nastavnih predmeta i područja specijalizacija. Smatraju se važnim za osobni, akademski i profesionalni uspjeh. Neki primjeri transverzalnih vještina odnosno se na kritičko mišljenje, vještine rješavanja problema, komunikacijske vještine, suradnju, prilagodljivost, timski rad, zauzimanje šire perspektive, kreativnost, upravljanje vlastitim vremenom i slično.
Kroz istraživanje klimatskih promjena i održivih rješenja, učenici će steći duboko razumijevanje ekoloških pitanja. Praktične aktivnosti poput kartiranja urbanih toplinskih otoka, analize boje fasada i zelene infrastrukture, te istraživanja obnovljivih izvora energije pružit će im dragocjena znanja o održivom razvoju i zaštiti okoliša. Suradnja s komunalnim poduzećem Peovica omogućit će im uvid u ekološko zbrinjavanje i recikliranje otpada, čime će se proširiti njihovo razumijevanje ekoloških izazova u svakodnevnom životu. Učitelji i mentori kroz ove aktivnosti također će obogatiti svoje znanje o održivom razvoju, što će im koristiti u daljnjem radu s učenicima.
Tijekom provedbe projekta, učenici će biti odgovorni za planiranje, koordinaciju i praćenje aktivnosti unutar svojih grupa, čime će razvijati vještine upravljanja projektom. Kroz rad na zadacima, raspodjelu resursa i organizaciju radionica, učenici će učiti kako upravljati vremenom, donositi odluke i rješavati izazove. Mentori će ih usmjeravati, omogućujući im da samostalno rješavaju probleme, a istovremeno će i sami razvijati vještine mentoriranja i vođenja projekata. Time će se razviti sposobnosti planiranja, organizacije i timskog rada kod svih sudionika.
Prezentacijske vještine učenika bit će dodatno unaprijeđene kroz javne prezentacije rezultata istraživanja i izradu promo filma. Učenici će naučiti kako jasno i efektivno komunicirati složene informacije, a kroz izradu vizualno atraktivnog sadržaja usavršit će se u korištenju inovativnih alata za prezentaciju.
Kreativnost i inovativnost potaknut će se kroz cijeli projekt, osobito u fazi izrade vizija budućeg razvoja Omiša kao pametnoga grada. Učenici će imati priliku koristiti alate umjetne inteligencije i virtualne stvarnosti kako bi osmislili inovativna rješenja za ekološke i urbane probleme. Kroz ovaj proces učenici će razvijati sposobnosti kreativnog razmišljanja i inovativnog pristupa rješavanju izazova.
Prezentacija aktivnosti
Učenici će rezultate projekta Omiš – jučer, danas, sutra prezentirati kroz inovativan i tehnološki napredan format. Glavni način prezentacije bit će promo film o povijesti, sadašnjosti i budućnosti Omiša, uz dodatak virtualne stvarnosti (VR), koja će omogućiti gledateljima da dožive viziju budućeg Omiša. Kroz VR naočale, publika će moći uroniti u virtualni prikaz grada i vidjeti kako bi se grad mogao razvijati koristeći pametne tehnologije. Učenici će također organizirati javnu prezentaciju za lokalnu zajednicu, uključujući Turističku zajednicu i gradske institucije, gdje će prezentirati film i rezultate istraživanja, potkrijepljene kartama i grafičkim prikazima koji će demonstrirati kompleksnost istraživanja i kreativnost njihovih rješenja. Rezultati projekt će se prezentirati i na Festivalu izvrsnosti.
Projekt Omiš – jučer, danas, sutra učenici će proučavati povijesni razvoj grada kroz anketiranje starijih stanovnika, analizu fotografija i istraživanje literature, te istraživati aktualne ekološke izazove poput klimatskih promjena i održivosti urbanog prostora. Korištenjem naprednih tehnologija poput umjetne inteligencije i virtualne stvarnosti, učenici će osmisliti viziju budućeg razvoja Omiša kao pametnoga grada. Projekt potiče kreativnost, inovativnost i interdisciplinarni pristup. Rezultati će biti predstavljeni kroz promo film i VR simulaciju, a završna prezentacija će biti organizirana za lokalnu zajednicu i ključne institucije, uključujući Turističku zajednicu i gradsku upravu.
Nakon provedbe:
Završni izvještaj o provedbi projekta „Omiš – jučer, danas, sutra”
Projekt „Omiš – jučer, danas, sutra” proveli smo tijekom šest mjeseci s ciljem istraživanja povijesti našega grada, aktualnih ekoloških izazova te oblikovanja vizije budućeg održivog razvoja Omiša. U projektu su sudjelovali učenici osnovne škole Josip Pupačić, a rad je proveden uz podršku Centra izvrsnosti SDŽ, kao i drugih institucija.
U prvom dijelu projekta, „Omiš – jučer”, učenici su oživjeli poznate ličnosti Omiša 20. stoljeća koje su kroz video-priče pričale o razvoju grada i svojim područjima: Anđelko Marušić – sport, Getruda Munitić – kultura, Josip Pupačić – umjetnost i drugi. Ovaj dio obuhvatio je prikupljanje starih fotografija, izradu anketnih upitnika i snimanje videozapisa.
Drugi dio, „Omiš – danas”, bio je usmjeren na ekološke izazove i klimatske promjene. Kroz tri projektne aktivnosti istražili smo:
- zagrijanost fasada i urbanih površina (efekt toplinskih otoka),
- utjecaj klimatskih promjena na širenje požara,
- mjerenja temperature i kartiranje urbanih toplinskih otoka.
Učenici su koristili GIS alate i terensko istraživanje kako bi došli do konkretnih podataka.
Treći dio, „Omiš – sutra”, bio je najkreativniji: korištenjem alata umjetne inteligencije učenici su prikazali mogući izgled Omiša u budućnosti – kao pametnog i održivog grada. Kroz VR tehnologiju (virtualnu stvarnost), osmislili su virtualnu šetnju kroz Omiš budućnosti.
Tijekom provedbe projekta, kupili smo 8 pari VR naočala koje ćemo koristiti i dalje za diseminaciju rezultata projekta, kao i za redovnu i izvannastavnu nastavu.
Projekt smo promovirali izvan škole kroz nekoliko kanala:
- sudjelovanjem u Carnetovom projektu BrAIn i predstavljanjem na CUC konferenciji u Poreču,
- prijavom projekta Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih kroz projekt nadarenih učenika (za što smo dobili dodatna sredstva od 2000 eura, koja smo uložili u kupnju VR naočala),
- završnom prezentacijom projekta u svibnju na Festivalu izvrsnosti u Splitu.
Tekst pripremili: Ivica Štrbac i Tamara Banović
U Omišu, 20. svibnja 2025.
GLOBE viceprvaci

28. Smotra i natjecanje hrvatskih GLOBE škola održana je od 14. do 16. svibnja 2025. godine u Vinkovcima. Našu školu predstavljali su učenici Luka Kovačić, Dino Dominik Rubić i Karlo Tafra koji su ostvarili odlične rezultate i pokazali iznimno znanje i vještine.
Drugog dana natjecanja u jutarnjim satima održano je orijentacijsko natjecanje, u kojem je naša ekipa startala kao 5. od ukupno 16 osnovnoškolskih ekipa. U ovom zahtjevnom natjecanju boduje se brzina prolaska staze, ali i znanje pokazano na kontrolnim točkama kroz teorijske i praktične zadatke iz GLOBE protokola i orijentacije. Naši učenici osvojili su ukupno 51,43 boda i tako zauzeli drugo mjesto.
Ekipa je predstavila i projekt „Zagrijavamo li se?“ koji su izradili zajedno s učenicima OŠ Ivana Filipovića iz Osijeka. Projekt je uspješno prezentiran pred državnim povjerenstvom te je rad pohvaljen i istaknut kao iznimno uspješan istraživački projekt.









Tekst pripremio: Ivica Štrbac
1. mjesto na Međužupanijskoj smotri i natjecanju hrvatskih GLOBE škola!
GLOBE ekipu su činili Luka Kovačić, Dino Dominik Rubić, Karlo Tafra osvojili su 1. mjesto na Međužupanijskoj GLOBE smotri i natjecanju. Učenici su prezentirali rad GLOBE grupe u protekloj godini te najbolje riješili ispit znanja u poznavanju GLOBE protokola i mjerenja. Natjecanje se održalo 10.4.2025. godine u Prirodoslovnoj školi u Splitu, a na Državno natjecanje i smotru hrvatskih GLOBE škola naša ekipa putuje u svibnju u Vinkovce.









Tekst pripremio: Ivica Štrbac
Plavo obrazovanje u omiškoj osnovnoj školi
Dječja graja čula se u dvorištu Osnovne škole „Josip Pupačić“ u Omišu i prekinula uobičajenu jutarnju subotnju tišinu. Na deseci učenika i učenica odazvali su se pozivu svojih učitelja kako bi u okviru projekta GLOBE Omiš – edukacijski regionalni centar plavog obrazovanja, doprinijeli očuvanju okoliša u kojem žive. Subotnje jutro bilo je rezervirano za izradu EM Bio kugli s efektivnim organizmima koje vraćaju život u morski okoliš. Bio kugla je koncentrat efektivnih mikroorganizama, a učenici su ih danas izradili i pripremili za fermentaciju te će ih povodom Dana grada baciti u more. Kada EM Bio kugla dospije u more, efektivni mikroorganizmi dospijevaju u mulj i dolazi do biokemijske reakcije odnosno do remedijacije mulja što znači da će ovi mikroorganizmi pretvoriti štetne tvari iz mulja u korisne tvari za organizme morskog ekosustava.
Tehnologija efektivnih mikroorganizama razvijena je u Japanu prije pedesetak godina. Znanstvenici su otkrili da ti mikroorganizmi podupiru život mora, a danas se ovakva tehnologija primjenjuje u preko 130 zemalja diljem svijeta.
U projektu sudjeluju učenici od prvog do osmog razreda, a učitelji uključeni u projekt su Marina Fistanić, Martina Milina, Sanja Pešić, Ivana Zemunik, Tamara Banović i Ivica Štrbac.


Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 5. travnja 2025.
Zeleni leptir za “Održivu školu budućnosti”
Učenici OŠ Josipa Pupačića iz Omiša znaju kako povezati mogućnosti korištenja umjetne inteligencije s globalnim ciljevima održivoga razvoja. Projekt “Održiva škola budućnosti” proveden je u suradnji s Centrom izvrsnosti SDŽ uz financijsku potporu MZOM kroz projekt financiranja darovitih učenika. Mentori su učitelji Tamara Banović i Ivica Štrbac. Održiva škola budućnosti projekt je vizije nove školske zgrade, a ideja se rodila zbog nedostatka prostora u postojećoj školi. Dizajn je predstavljen trodimenzionalnim modelom napravljenim od otpadnih i recikliranih materijala, a “gradnja” se paralelno provodila u virtualnom svijetu korištenjem Minecraft Education aplikacije i aplikacije Roblox. Anketiranjem sugrađana, intervjuiranjem stugentice arkitekture i pretraživanjem literature učeni su došli do brojnih ideja u dizajniranju škole budućnosti vodeći brigu o energetskim rješenjima, štednji i održivosti vodenih resursa, biološkom uzgoju i prehrani za vrijeme nastave, obliku i položaju zgrade, građevinskom materijalu, izolaciji i slično kao bi škola budućnosti bila u potpunosti održiva- Osim korištenja tehnologije u radu i razvoja informacijsko komunikacijskih kompetencija, ovim projektom utjecalo se na prirodoznanstvenu pismenost učenika te na taj način na razmišljanje i ponašanje učenika kao odgovornih članova društva koji vode brigu i promišljaju o stanju svoga okoliša za dugoročnu dobrobit.
Brojni projekti s područja cijele Hrvatske i ove su se godine našli u utrci za prestižnu nagradu Zeleni leptir 2024., kojom je Rezolucija Zemlja, projekt Večernjeg lista, odlučila nagraditi najbolje ekološke projekte u 2024.
Među nagrađenim projektima je i naša “Održiva škola budućnosti” i to u kategoriji kvalitetno obrazovanje i rodna ravnopravnost.





ICSE Science Factory
Projekt otvorenog školovanja posvećenog održivosti, zdravlju i digitalizaciji!
Projekt ICSE Science Factory, inicijativa je financirana od strane Europske Unije u sklopu programa Horizon. Cilj mu odgovoriti na potrebu za povećanjem broja znanstvenika i znanstveno pismenih građana unutar EU-a, koristeći mješavinu strategija odnosno aktivnosti: lokalne skupove, razgovore o karijerama, aktivnosti otvorenog školovanja, znanstvene radionice i javne znanstvene sajmove, od kojih svaka nudi različitu perspektivu problema.
ICSE Science Factory projekt fokusiran je na tri glavna cilja:
- Pružanje prilika za suradničko učenje znanosti za sve građane. Učenje se odvija na lokalnoj razini kroz aktivnosti koje demonstriraju relevantnost znanosti u izazovima stvarnog života i doprinose kontinuumu cjeloživotnog učenja.
- Podizanje interesa za znanstvene studije i znanstvene karijere među mladima, s posebnim naglaskom na djevojke i žene.
- Njegovanje umrežavanja te dijeljenja i primjene rezultata istraživanja među različitim dionicima kojima je u interesu kvalitetno obrazovanje iz područja znanosti.
Projekt ICSE Science Factory jedinstvena je inicijativa koja kombinira ujedinjenu europsku viziju s dubokim razumijevanjem potreba lokalne zajednice. Oslanja se na stručnost raznolikog konzorcija, koji stvara lokalno relevantne aktivnosti poštujući globalno važne teme. Tematski se projekt bavi za društvo ključnim područjima: održivosti, digitalizacije i zdravlja. Baveći se ovim izazovima iz stvarnog svijeta, projekt pokazuje praktičnu važnost znanosti, čineći je dostupnom i zanimljivom za sve građane.
Na poziv i preporuku državne koordinatorice GLOBE programa u Republici Hrvatskoj, dr.sc. Diane Garašić, učenici GLOBE grupe naše škole pod mentorstvo GLOBE učitelja Tamare Banović i Ivice Štrbca uključili su se u ovaj projekt te predstavili prijedlog rješenja problema u okolišu, a to je gradnja nove, održive škole budućnosti.
Projekt je proglašen najuspješnijim u kategoriji osnovnih škola, veselimo se nagradi – “Pametni vrt” koji će našim učenicima omogućiti rad na novim projektima i novim istraživanjima.
Hvala Prirodoslovno-matematičkom fakultetu iz Zagreba, Fakultetu elektrotehnike i računarstvu iz Zagreba i Hrvatskom matematičkom društvu na mogućnosti sudjelovanja u ovom projektu i predstavljaju projekta na Znanstvenom sajmu koji se 20. veljače 2025. upriličio na PMF-u u Zagrebu.
Čestitke našim učenicima Petri, Nini, Luki, Karlu i Dinu što se vrijednim i odgovornim radom sudjelovali u svim fazama ovog interdisciplinarnog projekta te svojim znanjima iz GLOBE programa pripomogli u uspješnoj realizaciji svih planiranih aktivnosti.

Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 21. veljače 2025.
The Best of GLOBE Europe and Euroasia 2025 virtual student conference

4. veljače 2025. Luka i Filip Kovačić, učenici 8. razreda naše škole, pod mentorstvom učiteljice Tamare Banović, predstavili su djelić svog istraživačko projekt o zagrijavanju različito obojenih fasada i zaslužili priznanje za dobro obavljen posao! Bravo momci!
Svojim istraživanje učenici su zaključili da u području u kojem žive s vrućim ljetima i blagim zimama fasade kuće treba bojati u bijelo jer se tamne fasade tijekom ljeta jače zagrijavaju i utječu na pojavnost toplinskih otoka.

ML-FREE projekt
Organizator: Ekonomska i upravna škola Split i Udruga za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce
Koordinatori: Tamara Banović i Ivica Štrbac
Sudionici: učitelji Marina Fistanić, Martina Milina, Sanja Pešić i Ivana Zemunik te GLOBE učenici naše škole i 2.a razred
Dana 17.12.2024. smo u školi ugostili učenike i profesore Ekonomske i upravne škole Split te predstavnike Udruge za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce koji su sudionici Interreg Italy-Croatia ML-FREE projekta, programa prekogranične suradnje Italija – Hrvatska. Kroz interaktivnu radionicu su nam predstavili rezultate projekta. Udruga Eureka, kao gosti predavači, su održali uvodno predavanje i radionicu o morskom otpadu i njegovom utjecaju na okoliš te ulozi morskih struja u transportu morskog otpada. Zajedno s našim gostima je odrađen monitoring i čišćenje gradske plaže, a od nađenog otpada su učenici izradili skulpture brodova.








Naših 10 GLOBE godina
10. obljetnica GLOBE programa u OŠ Josip Pupačiću u Omišu proslavljena je svečano 30. listopada 2024. godine u kongresnoj dvorani Hotela Plaža u Omišu. Svečanosti su nazočili predstavnici gradske vlasti u Omišu, brojni učitelji naše škole, ali i GLOBE učitelji iz brojnih škola koji pripadaju školama GLOBE regije Jug. Također, slavlje su uveličale državna koordinatorica GLOBE programa dr.sc. Diana Garašić, ugledna znanstvenica, višegodišnja članica državnog povjerenstva GLOBE smotre i natjecanja dr.sc. Mirela Sertić-Perić te znanstvenica sa splitskog Kemijsko-tehnološkog fakulteta doc.dr.sc. Ivana Carev. Posebno veselje unijeli su brojni sadašnji i bivši GLOBE učenici naše škole koji su se razveselili pozivu obilježavanja ove vrijedne obljetnice te se prisjetili školskih uspomena nastalih kroz provođenje GLOBE programa.
Svečanost se odvijala kroz tri dijela. U prvom dijelu imali smo priliku čuti predavanje državne koordinatorica za GLOBE program dr.sc. Diane Garašić koja nas je podsjetila na to što je GLOBE i kako se GLOBE program u Hrvatskoj razvijao od njegovih početaka do danas.
Kako izgleda život znanstvenice, kroz predavanje nam je predstavila znanstvenica doc.dr.sc. Ivana Carev.
U drugom dijelu odvijala se panela rasprava koju je vodila GLOBE učiteljica Tamara Banović, a panelisti su bili državna koordinatorica dr.sc. Diana Garašić, GLOBE voditelj Ivica Štrbac, dr.sc. Mirela Sertić-Perić, članica državnom povjerenstva za provedu natjecanje i smotru hrvatskih GLOBE škola i to s ulogom recenzentice učeničkih istraživačkih projekata te biše GLOBE učenice naše škole, a danas studentice i polaznice srednjih škola Anea Bellotti, Karmen Jelović i Sunčica Škorić.
Naših 10 GLOBE godina – pogledajte film što se to u GLOBE programu radi već punih 10 godina u našoj školi – video.
U trećem dijelu radnoga dijela svečanosti predstavljena je knjiga sakupljenih istraživačkih projekata pod nazivom “Naših 10 GLOBE godina. To je zbirka istraživačkih projekata koja svjedoči o predanosti naših učenika istraživanju i učenju kroz GLOBE program. Ova knjiga je rezultat desetljeća rada, entuzijazma i znatiželje učenika, a uz GLOBE projekte, sadrži i radove iz područja biologije i astronomije, gdje su metode istraživanja temeljene na GLOBE pristupu.
Nadamo se da će radovi u ovoj knjizi biti inspiracija budućim generacijama da i sami postanu dio velike zajednice mladih GLOBE-ovaca.
Video – pogledajte kako nam je bilo na svečanoj proslavi 10 godina GLOBE programa u našoj školi.
Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 5.11.2024.
Naših 10 GLOBE godina
10. obljetnica GLOBE programa u OŠ Josip Pupačiću u Omišu proslavljena je svečano 30. listopada 2024. godine u kongresnoj dvorani Hotela Plaža u Omišu. Svečanosti su nazočili predstavnici gradske vlasti u Omišu, brojni učitelji naše škole, ali i GLOBE učitelji iz brojnih škola koji pripadaju školama GLOBE regije Jug. Također, slavlje su uveličale državna koordinatorica GLOBE programa dr.sc. Diana Garašić, ugledna znanstvenica, višegodišnja članica državnog povjerenstva GLOBE smotre i natjecanja dr.sc. Mirela Sertić-Perić te znanstvenica sa splitskog Kemijsko-tehnološkog fakulteta doc.dr.sc. Ivana Carev. Posebno veselje unijeli su brojni sadašnji i bivši GLOBE učenici naše škole koji su se razveselili pozivu obilježavanja ove vrijedne obljetnice te se prisjetili školskih uspomena nastalih kroz provođenje GLOBE programa.
Svečanost se odvijala kroz tri dijela. U prvom dijelu imali smo priliku čuti predavanje državne koordinatorica za GLOBE program dr.sc. Diane Garašić koja nas je podsjetila na to što je GLOBE i kako se GLOBE program u Hrvatskoj razvijao od njegovih početaka do danas.
Kako izgleda život znanstvenice, kroz predavanje nam je predstavila znanstvenica doc.dr.sc. Ivana Carev.
U drugom dijelu odvijala se panela rasprava koju je vodila GLOBE učiteljica Tamara Banović, a panelisti su bili državna koordinatorica dr.sc. Diana Garašić, GLOBE voditelj Ivica Štrbac, dr.sc. Mirela Sertić-Perić, članica državnom povjerenstva za provedu natjecanje i smotru hrvatskih GLOBE škola i to s ulogom recenzentice učeničkih istraživačkih projekata te biše GLOBE učenice naše škole, a danas studentice i polaznice srednjih škola Anea Bellotti, Karmen Jelović i Sunčica Škorić.
Naših 10 GLOBE godina – pogledajte film što se to u GLOBE programu radi već punih 10 godina u našoj školi – video.
U trećem dijelu radnoga dijela svečanosti predstavljena je knjiga sakupljenih istraživačkih projekata pod nazivom “Naših 10 GLOBE godina. To je zbirka istraživačkih projekata koja svjedoči o predanosti naših učenika istraživanju i učenju kroz GLOBE program. Ova knjiga je rezultat desetljeća rada, entuzijazma i znatiželje učenika, a uz GLOBE projekte, sadrži i radove iz područja biologije i astronomije, gdje su metode istraživanja temeljene na GLOBE pristupu.
Nadamo se da će radovi u ovoj knjizi biti inspiracija budućim generacijama da i sami postanu dio velike zajednice mladih GLOBE-ovaca.
Video – pogledajte kako nam je bilo na svečanoj proslavi 10 godina GLOBE programa u našoj školi.
Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 5.11.2024.
Erasmus+ projekt CULTIVATING CHANGE – Be the Change you want to see in the School
OŠ Josip Pupačić iz Omiša od 14. do 18. listopada 2024. bila je domaćin učenicima i učiteljima iz INSTITUTO COMPRENSIVO1 POGGIBONSI iz Italije. GLOBE voditelji iz omiške osnovne škole, Ivica Štrbac i Tamara Banović, zajedno s učenicima prenijeli su svoja znanja i iskustva svojim partnerima iz Italije. Riječ je o projektu 2024-1-IT02-KA121-SCH-000213417 CULTIVATING CHANGE IC1 POGGIBONSI – Be the Change you want to see in the School.
U prekrasnom okružju planine, mora i rijeke učenici i učitelji iz Italije upoznali su GLOBE protokole iz područja atmosfere, hidrologije, pedologije i fenologije. U tjednom posjetu u pratnji stručnog vodiča upoznali su grad Omiš, posjetili Muzej klapa i popeli se na kulu Mirabelu. Radionice su vođene na terenu, tako su mogli učiti i uživati u prekrasnom kanjonu rijeke Cetine i na omiškoj plaži. Učenici su također posjetili grad Split, selo Gata te rodnu kuću Josipa Pupačića na Slimenu gdje su prevodili Bepove pjesme na talijanski i engleski jezik. Učenici iz Italije u manjim grupama prisustvovali su nastavnim satima iz geografije, kemije, biologije, fizike i engleskog jezika te su sudjelovali u Tjednu znanosti koji se po sedmi puta održava u našoj školi. Učenici iz Italije nisu bili samo promatrači već aktivni sudionici našega Tjedna znanosti jer su i sami pripremili i održali dvije radionice za učenike naše škole. Također, u tom tjednu obilježen je Erasmus Day i Dan ružičaste vrpce. Da se učenici i učitelji iz Poggibonsi škole ugodno osjećaju u našoj školi te da steknu nova znanja i vještine pobrinula se ravnateljica naše škole Ivana Rubić, učiteljice razredne nastave Marina Fistanić, Simona Jurjević i Martina Milina, učiteljice biologije i kemije Ivana Zemunik i Tamara Banović, učiteljica hrvatskog jezika Maja Ćurlin, učiteljica glazbene kulture Marija Didović te učitelj fizike Ivan Strižić i učitelj geografije Ivica Štrbac.
Kako nam je bilo, pogledajte na sljedećem videozapisu i fotografijama u nastavku:
Prilog na Tv Jadran o ovom događaju pogledajte na poveznici: https://fb.watch/wVhw1TDoCL/
Materijali po kojima su učenici istraživali svojstva voda i tla, smjernice su koje se mogu koristiti na nastavi kroz provedbu GLOBE programa.
Hidrologija – pripremila Tamara Banović
Pedologija – pripremio Ivica Štrbac






Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 20. listopada 2024.
O GLOBE-programu na međunarodnim konferencijama i državnim skupovima
GLOBE voditelji iz OŠ Josip Pupačić, Ivica Štrbac i Tamara Banović imali su prigodu tijekom ove školske godine održati nekoliko predavanja na kojima su prenijeli bogato iskustvo koje su stekli provedbom GLOBE programa tijekom deset godina koliko se program provodi u OŠ Josip Pupačić u Omišu.
Od 29. do 30. kolovoza 2024. godine u Imotskom je održan državni skup Odgoj i obrazovanje za održivi razvoj, a tema je skupa bila Očuvanje identiteta i smanjivanje ranjivosti krških područja u uvjetima klimatskih promjena. Na tom skupu predstavljen je dvogodišnji, interdisciplinarni projekt Hrani li nas Cetina jednako cijelim svojim tokom?, kojega su učenici predstavili na državnoj GLOBE smotri te su za isti rad bili pohvaljeni.

Predstavljanje projekta na državnom skupu u Imotskom
Na V. znanstveno-stručnom skupu s međunarodnim djelovanjem pod nazivom Klimatske promjene i očuvanje morskih ekosustava Jadranskoga mora, čija je glavna tema “Interdisciplinarni pristup razmatranju prilagodbi, mjera i dobrih praksi u rješavanju problema izazvanih klimatskim promjenama “, učitelji su posterom prikazali podatke prikupljene hidrološkim mjerenjima tijekom 10 godina. Naziv plakata je “GLOBE program i hidrološka mjerenja”, a cilj je bio posterom prikazati učeničke aktivnosti i metode mjerenja te usporediti rezultate desetogodišnjih mjerenja temperature vode, pH-vrijednosti, koncentracije otopljenoga kisika, koncentracije nitrata i nitrita, alkalitet, prozirnost vode, električnu vodljivost u rijeci i na ušću te salinitet u morskoj vodi. Analizom rezultata može se pratiti utjecaj klimatskih promjena na fizikalno-kemijska svojstva vode.
Osim posterom, učitelji su svoj rad predstaviti i predavanjem pod nazivom “Obrazovanje o klimatskim promjenama i njihovom utjecaju na mora i oceane u OŠ Josip Pupačić u Omišu”, gdje je prikazan čitav niz aktivnosti koje se u škole provode, a utječu na razvoj oceanske pismenosti kod učenike te razvijanje svijesti o utjecaju klimatskih promjena na morske ekosustava.
Međunarodna konferencija se održala u Zadru od 26. do 29. rujna 2024. godine


Predstavljanje postera i predavanje na međunarodnoj konferenciji o klimatskim promjenama
U Beogradu se od 9. do 11. listopada 2024. održala međunarodna konferencija “Why still education?” u organizaciji Instituta za filozofiju i društvenu teoriju Univerziteta u Beogradu. GLOBE učitelji, Tamara Banović i Ivica Štrbac su kroz predavanje Značaj istraživačkih projekata u obrazovanju predstavili vrijednosti GLOBE programa i okvirni način provođenja GLOBE programa u hrvatskom obrazovnom sustavu s posebnim naglaskom na provedbu istraživačkih projekata koji su temeljeni na uporabi GLOBE protokola i rezultata mjerenja. U izlaganju su prikazani istraživački projekti koji su nagrađeni na državnim GLOBE smotrama. Teme radova vezane su za svjetlosno onečišćenje i onečišćenje tla, utjecaj vremenskih uvjeta na količinu i sastav meda, sanitarnu ispravnost morske vode i školjkaša, promjene boje lišća tijekom žućenja, klijanje i rast biljaka u različitim vrstama tla iz porječja Cetine te o požarima i klimatskim promjenama.


Predavanje u Beogradu na konferenciji Why still education?
Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 13. listopada 2024.
Projekt GLOBE+
U školskoj godini 2023./24. GLOBE voditelji Tamara Banović i Ivica Štrbac zajedno s učenicima sudjelovali su u projektu GLOBE+ koji se provodi u suradnji s US Ambasadom.
Do sada su provedene sljedeće aktivnosti:
1.) Učenički istraživački projekt o mapiranju staništa komaraca
Formiran je tim od pet učenika iz redova GLOBE grupe, koji pronalaze potencijalna staništa komaraca i pomoću mikroskopa za pametne telefone pronalaze razvojne oblike komaraca i vode evidenciju o temperaturi zraka i vode te vlažnosti zraka. Slijedi analiza prikupljenih podataka. Također, pretraživanjem dostupne literature pronađeni su podaci o bolestima koje se mogu naći u Hrvatskoj, a prenose ih vrste komaraca iz tri roda vektorskih komaraca koji obitavaju na području Hrvatske.
2.) Suradnja sa znanstvenikom
Ostvarili smo suradnju sa znanstvenikom iz NASA, gospodinom Peterom Falconom. Imali smo upriličen online sastanak (7. prosinca 2023.) na kojemu smo predstavili našu ideju o mapiranju staništa komaraca te smo zahvaljujuću gospodinu Falconu ostvarili kontakt sa školom iz Los Angelesa s kojima ćemo surađivati na ovoj problematici.
3.) Promocija
U okviru Tjedna znanosti koji se u OŠ Josip Pupačić provodio od 6. do 13. prosinca 2023. godine promovirali smo GLOBE+ projekt i proveli radionice o klimatskim promjenama s ciljem osvješćivanja učenika o ovoj gorućoj problematici. Također, na godišnjoj konferenciji za GLOBE Europa i Euroasia u Rigi predstavljen je projekt “Požari – goruće pitanje!” Tu je riječ o zajedničkom projektu OŠ Josip Pupačić i OŠ Šime Budinića iz Zadra gdje su učenici povezivali GLOBE protokole za biometriju sa protokolima za rizik od požara. GLOBE voditelji, uz ostale aktivnosti koje provode u školi, predstavili su i aktivnosti GLOBE+ projekta na međužupanijskom stručnom vijeću GLOBE škola iz istočne Hrvatske. O klimatskim promjenama, njihovim utjecajem na morske struje i otapanje ledenjaka na državnom skupu za GLOBE učitelje, učiteljica Banović održala je radionicu za napredne GLOBE učitelje.
4.) Djevojčice u STEM-u
Ove godine uključeni smo u eTwinning projekt Djevojčice u STEM-u. Projekt je uključeno 20 učenica sedmih i osmih razreda iz naše škole, a u projektu sudjeluje veliki broj škola iz Hrvatske. Djevojčice međusobno surađuju, osmislile su video uradak kojim su se predstavili ostalim dionicima projekta, osmislile su logo projekta, međusobno se neformalno druže (odlazak u kazalište, posjet Adventu), a od projektnih aktivnosti trenutno izrađuju prezentaciju, plakat i infografiku o znanstvenici (Maria Selebam de Cattani).
5.) Veleposlanica SAD-a u našoj školi
Ugostili smo u našoj školi veleposlanicu SAD-a, Nathalie Rayes, Sonyu Hatfield, gospodarsku referenticu, Danielle Harms, službenicu za javne poslove te Dianu Matijaš Vengar, ekonomsku stručnjakinju. Došle su s ciljem da vide kako provodimo GLOBE program u našoj školi. Tri ovogodišnje predstavnice, Rina, Mia i Petra predstavile su im rad GLOBE grupe i istraživački projekt koji je nastao u projektu GLOBE+, a ostali GLOBOVCI prezentirali su im, uz pokuse, područja kojima se bavimo u GLOBE-u.

Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 30.6.2024.
Veleposlanica SAD-a, Nathalie Rayes, u našoj školi
U srijedu, 8.5., ugostili smo u našoj školi veleposlanicu SAD-a, Nathalie Rays, Sonyu Hatfield, gospodarsku referenticu, Danielle Harms, službenicu za javne poslove te Dianu Matijaš Vengar, ekonomsku stručnjakinju. Došle su s ciljem da vide kako provodimo GLOBE program u našoj školi. Tri ovogodišnje predstavnice, Rina, Mia i Petra predstavile su im rad GLOBE grupe i istraživački projekt koji je nastao u projektu GLOBE+, a ostali GLOBOVCI prezentirali su im, uz pokuse, područja kojima se bavimo u GLOBE-u. Za kraj, zapjevala im je naša školska klapa Bepo.
Veliko hvala našim GLOBOVCIMA na trudu, gošćama na posjetu, a mi se nadamo nekom ponovnom susretu!





Tekst pripremila: Tamara Banović
U Omišu, 8. svibnja 2024.